Kære dig, kære dårlige mor

Kære dig. Kære dårlige mor.


Jeg så dig i butikken i dag. Dit barn lagde sig ned på gulvet og skreg, og blev ved med at plage om, at få slik. Du blev ved med at sige "nej". Du fik tåre i øjnene, imens du stod med indkøbskurven og en grædende baby i armene. "Så ta' det og læg det i kurven" sagde du lettere opgivende, uden at kigge dit barn i øjnene.

Jeg så dig på legepladsen. Dit barn råbte efter dig, og ville vise dig noget hun havde lært på klatrestativet. Du kiggede på din mobiltelefon. Hun løb hen til dig, og ville fortælle dig hvad hun havde lært, "Mor er lige optaget" sagde du. Jeg så du var flittig på tasterne. Du var optaget med at svare på beskeder.

Jeg så dig da jeg skulle på arbejde kl. 07.00 om morgenen. Du gik med barnevognen og græd. "Sov nu" sagde du irriteret til dit grædende barn. Du havde render under øjnene og nattøj på.

Jeg så dig da du slæbte dit grædende barn ud af legetøjsbutikken. Din datter ville have en stor panda bamse. Da du havde sagt nej til hende, blev hun sur og rev legetøj ned fra diverse hylder i vrede. Du sagde "Ti så stille" til hende meget vredt på vejen ud. Folk vendte sig om og kiggede på dig. Jeg så dig, og alle andre så dig også.

Jeg så dig, da du gang på gang kaldte på dit barn, som blev ved med at løbe væk fra dig da det skulle hentes i børnehaven. Jeg så du sagde til pædagogen "Jeg kan ikke mere nu".


Jeg tror også at du så mig.

Jeg tror at du følte dig dømt af mit blik. Følte dig som en dårlig mor. Jeg kender dig ikke. Jeg ved ikke hvem du er. Jeg ved ikke hvor du kommer fra, og jeg kender ikke din og jeres historie. Jeg så ikke, hvad der skete inden. Men jeg lover, at jeg ikke dømmer dig.

Jeg ved ikke hvorfor du havde så travlt med at kigge på mobilen på legepladsen. Måske fik du en vigtig besked du måtte svare på. Måske var et vigtigt menneske blevet sygt, måske fik du en haste besked fra din chef om en opgave du skulle lave færdig i dag, og du måtte bare svare med det samme, lige der hvor din datter ville have at du så og lyttede til hende.

Jeg så dig ikke, da du bare fik to timers søvn i nat, og alle nætterne den sidste uge. Jeg så ikke at du var alenemor til to børn, og at du ikke havde fået noget sammenhængende søvn i flere år.

Jeg så dig ikke, da dig og din datter to timer inden legetøjsbutikken havde været på stranden. I havde en mor-datter dag. Du har en baby derhjemme med kolik, og du føler dig udslidt, men ville gerne vise din datter, at du gerne ville bruge tid med hende. På stranden snakkede du med din datter om, at I sammen skulle til legetøjsbutikken og finde en fødselsdagsgave til hendes fætter. Din datter sagde hun også ville have noget. Du vidste der ikke var mange penge på kontoen, og sagde til din datter at om 10 dage (når lønnen kom) måtte hun vælge en stor ting i legetøjsbutikken, for hun var sådan en skøn pige. Du trak din datter ind til dig og gav hende et kys på panden. Jeg så ikke, at I havde haft en dejlig dag sammen, og at du sikkert bare ikke magtede kampen med hende, du var træt og udslidt og havde allerede sagt til hende at hun måtte vælge en stor ting senere. Jeg vidste ikke, at økonomien var knap, og der næsten ikke ville være råd til mad resten af måneden hvis hun fik bamsen. Selvom du ville ønske du kunne give hende den. Fordi hun var en skøn pige, og hun fortjente den. Det skulle bare ikke lige være i dag.

Jeg så dig ikke i går, i forgårs eller i sidste uge. Jeg så ikke at dit barn hver eneste dag altid løb væk fra dig. At dit barn hver eneste testede dine grænser. Jeg vidste ikke, at du havde en anden lille datter som gik i dagpleje, som skulle hentes for 10 minutter siden. Jeg tror du prøver, og jeg tror det er hårdt nogle gange. Jeg tror, at du prøver. Prøver at sætte dig ind i dit barns perspektiv, men samtidig har svært ved at sætte de rette grænser, og svært ved at vide hvordan du helt nøjagtig skal gøre. Jeg tror. Jeg ved det ikke.

Kære dig. Kære dårlige mor. Du føler dig sikkert som en dårlig mor. Du føler dig sikkert dømt. Men jeg kender dig ikke. Jeg dømmer dig ikke. Jeg så dig kun i forskellige situationer. Jeg så kun meget korte øjeblikke. Men jeg ved ikke hvad der skete i går, for en måned siden eller for et halvt år siden. Og du skal vide at, jeg ikke synes du er en dårlig mor.


Med venlig hilsen fra

Moren som selv gik og græd ved barnevognen kl. lort om morgenen da hendes baby ikke ville sove, moren som selv bruger sin mobiltelefon meget. Moren som har slæbt sit barn grædende væk. Moren som ærligtalt er træt af, at andre mødre dømmer hinanden. Moderen som inden hun blev mor kunne rulle øjne af andre mødre, men i dag i stedet smiler medfølende til dem. Det kan være, at du en dag også ser mig. Og jeg håber, at du vil smile til mig, i stedet for at rulle øjne. Vi kan alle have dårlige øjeblikke og være dårlige mødre, og det kan jeg også, måske ser du mig lige i det øjeblik en dag.

Kommentarer

Populære opslag