Det nærmer sig insitutionsstart - hvad skal man medbringe ?


                                          Hej alle sammen



Nu rammer vi snart august, og Celina skal i midten af august begynde i barnehage
(I Danmark svare det til, at hun skal gå i en vuggestue eftersom aldersgruppen er 1-3 år på hendes afdeling)

Jeg synes tiden er gået meget stærk, og jeg håber virkelig at det hele kommer til at gå godt med hende.

Men hvad behøver man egentlig når man skal starte i institution, det vil jeg gerne skrive lidt om i dette indlæg.


Sokker: Medbring gerne to, tre par strømper, og mindst et par varme strømper. Børnene er som regel ude hver dag, og det kan nemt ske, at de får våde sokker.

Strømpebukser/bukser: Jeg synes altid det er fint, hvis man har i hvert fald et par strømpebukser liggende. Det kan blive koldt ude, og barnet kan fryse, men det er meget enkelt og tage et par strømpebukser på barnet, og derefter nogle bukser over, så de ikke fryser. Køb gerne uld når det nærmer sig efteråret. Men alt afhænger jo selvfølgelig af årstid. Medbring gerne 3 par komfortable bukser, som dit barn kan bevæge sig godt rundt i.

Basisk tøj og bodyer: Jeg elsker bodyer, og vil anbefale at have tre liggende, det samme vil jeg anbefale med almindelige trøjer. Det er rigtig fint at have en uld eller fleece trøje med (gerne to hvis den ene bliver våd) til de lidt koldere dage. Hav også gerne uld bodyer og uld undertøj liggende så de kan få den indenunder deres tøj på de kolde dage, og dermed kan holde varmen.

Bleer og vådservietter: Dette er vigtigt, at have liggende i institutionen, men det tror jeg nu også at alle steder informerer om.

Inde sko: Jeg synes det er meget fint, at have nogle indesko med i institutionen. Helst nogle der sætter godt på barnet, så barnet kan løbe og springe rundt, frem for klipklappere som man lettere kan falde i.

Rygsæk: Jeg tænker, at når Celina starter, så tager vi en rygsæk med og ligger noget af hendes skiftetøj deri.

Regntøj, støvler og flyverdragt: Hav både regntøj og flyverdragt med, samt støvler og kondisko, og sandaler om sommeren (igen handler det om årstiden). Jeg arbejder jo som pædagog, og anbefaler ofte forældrene at have to styks regntøj liggende og to flyverdragter, men det er jeres helt eget valg. Og hvis de i insitutionen har et varmeskab hjælper det med at tørre det, og der behøver I måske ikke at have to slags af hver liggende. Det samme med støvler er det rigtig fint, at have to med, hvis det ene par bliver våde.

Barnevogn: Medbring barnevogn, dyne/sovepose hvis det sted dit barn skal gå ikke har dette.

Hue og vanter: En tyk og en tynd af hver, gerne elefant hue når det bliver koldt.


Bamse/sutter/tæppe: Hav en bamse, en sut, et tæppe (noget som skaber tryghed for dit barn) med. Hvis dit barn bruger sut, er det en rigtig god ide, at der stå
r navn på (man kan bestille sutter med navn). Hvis et lille barn ser en sut, så glædes det og tager den i munden, det kan næsten ikke undgås. Skriv navn og hjælp pædagogerne.

Navnelapper: Skriv navn i alt, og køb gerne nogle navnelapper og sæt på. Husk på, at pædagogerne også bare er mennesker, og ikke klare at huske alle de forskellige stykker tøj alle børnene har med. Hjælp dem med det, og undgå at miste jeres tøj.


Jeg håber, at dette kunne bruges, skriv gerne en kommentar hvis der er noget du mener jeg har glemt.






Kommentarer

Populære opslag