Ingen drenge eller pigefarver


Jeg er pædagog, og som pædagog har jeg altid sagt:“Der er ikke nogle drenge eller pige farver”. Jeg har altid ment det, og mener det stadig. Da vi handlede ind da jeg var gravid, fik hun også tøj, ting, tallerkner og kopper i blå og grøn, som nogle mener er drengefarver.

Når jeg nu kigger på Celinas tøj, og Celinas ting, så ser jeg at næsten alt er lyserødt og lilla. Hvis der er en blå pude, finder jeg den gemt væk inde i skabet. Når folk spørger ind til hvilke farver vi ønsker i tøjet til Celina, så svare jeg minsandten “Pigefarver”.  

Hvad i alverden er der sket med mig?! Der findes jo ingen drenge eller pigefarver! Det siger du selv hele tiden Birte. I starten fik Celina faktisk ofte noget neutralt på, i hvide eller grå farver, men jeg mærkede at jeg blev træt af at folk spurgte om hun var en pige eller dreng. Hallo, kan I ikke se hun er en pige?! Det stråler jo ud af hende.

Jeg begyndte efterhånden altid at give hende noget på der i hvert fald var lilla eller lyserødt, det var ikke nødvendigvis alt tøjet. Men måske en hvid body, og en lyserød hagesmæk.

Jeg synes det var så sødt, og jeg blev så glad når folk sagde “Sikke en sød pige du har”, hvor de ikke spurgte hvilket køn det var.

Jeg tænker ikke over det længere, men når jeg nu sidder og reflektere over det, så har jeg det dårligt over at sætte en kønsrolle på Celina. Og jeg ville ønske hun selv kunne fortælle mig hvad hun har lyst til at have på. Men sandheden er at, det er os som forældre som bestemmer, og vores små babyer/børn blot er helt nye mennesker, som ikke kender til noget som helst. Og i sidste ende tror jeg de er fløjtende ligeglad med om de har blåt eller lyserødt på, så længe de bare har tøj på!



Kommentarer

Populære opslag