6 ting du aldrig må sige til en gravid!





"Er din mage ikke litt stor/lille?" - Helt ærligt så lad vær med at kommenter på magens størrelse. Noen gravide tenker om der er noe galt med dem, ettersom folk sir magen er for stor eller liten. Jordmor og legen rådgider og guider gravide, lad dem om å fortelle den gravide hvis magen er for stor eller liten. Og husk alle er forskjellige, og har forskjellige kroppe.

"Tykke" - Min kjæreste sa' på et tidspunkt tykke til meg, det var godt nok for sjov, men ærligt, det er ikke sjovt. Og jeg tror ikke noen gravide finner det sjovt. Ja magen vokser, vi lager et liv i magen, hvad er din undskyldning?

"Det er ingen sykdom å være gravid" - Jeg har fått denne setning å vite et par gange, og ærligtalt så har jeg aldrig følt meg så syk før som i min graviditet. I de første tre måneder, hatte jeg kvalme hver eneste dag, hele tiden og jeg kastet opp, klarte ikke å spise, hadde konstant ligamentsmerter, og lå søvnløs. Dette var de tre værste måneder i mit liv. Derutover så mener jeg at søvnløshet, hemorider, ledsmerter, halsbrann, hedeture, veskeophobninger, ligamentsmerter, kynnere, hodepine, vondt i ryggen og alle de andre bivirkninger gravide får, lyder som virklig ubehagelige sykdomme.


"Du vet vel, at du ikke må bruke parfyme/drikke cola/drikke alkohol når du er gravid?" - Gravide får retningslinjer og en graviditetsbok med retningslinjer av jordmor, så jeg tror de fleste vet hvad de må og ikke må. Igen så er det op til den gravide hvor grensen går. Vi kan godt bruke våre sunde fornuft.

"Nyd din nattesøvn nå.. Du får ikke sovet i flere år når babyen kommer" - Jeg velger å glede meg til det gode frem for det negative. Hvis jeg ikke får sovet i flere år, så går det fint, jeg har fået en baby. Derutover har noen gravide det veldig vanskeligt med å sove. Jeg selv sover ikke så mye mere. Både fordi jeg tenker, men også fordi det er svert å 'nyde' ens nattesøvn, når barnet sparker hele natten.

"Hadde I planlagt å bli gravid?" - Om gravide har planlagt å bli gravide eller ej er fuldstendig ligegyldigt. De er gravide, og skal ha' et barn. Slut.




Blogglistenhits

Kommentarer

Populære opslag