5 Ting du gerne må sige til en gravid

1. "Kan jeg røre din mage" - Jeg vil sige, at jeg synes det er så dejligt når folk spør, i stedet for bare å røre magen, noen gravide liker nemlig ikke det, især ikke hvis det er fremmede. Så fint, at du spør, og kansjke du kan røre magen eller ikke kan røre magen. De fleste vil bli veldig glad for du spør.

2. "Når har du termin/Vet dere hvilket kjøn det blir?" Gravide får ofte disse spørsmål, og det er helt greit, bare dejligt dere er interesserede i graviditeten.

3. "Jeg vet at graviditeter er forskjellige, men for meg fungerede dette..." Det kan godt være vanskeligt å være gravid, og jeg personligt blir veldig glad for andres erfaringer og råd. Så lenge dette er uten å belære os eller dømme os gravide.

4. "Hvor har du en fin mage" - Hormonerne raser i en gravids kropp, og jeg er selv veldig glad for å få komplimenter for min mage, det er dejligt å få komplimenter som løfter en opp, for graviditeten kan være veldig hård, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke altid som gravid er glad i min kropp.

5. "Hvad gleder du deg mest til ved å blive mor?" - Positive spørsmål som hvad vi gleder os til ved mor rollen, og positive ting vi ser frem ting, er riktig gode ting og spørge gravide inn til. Dette hjelper også den gravide til å se på de positive aspekter etter fødslen.

Jeg synes det er bra folk spør inn til graviditeten, spørgsmål kan også være om fx man har noen mat-cravings, om hvad som har fyldt mest i graviditeten til nå, om sjekke opplevelser i graviditeten (fx ultralyd) eller komiske hendelser om fx glemsomhet. Jeg opplever folk værende veldig interessert i graviditeter, og noen gange sir folk noen ting, som den gravide mistolker, så husk og tenk dig om, hvordan du vil indlede en samtale med en gravid, så den gravide også får en positiv opplevelse av samtalen.


Blogglistenhits

Kommentarer

Populære opslag