Hvorfor rører fremmede ved gravides mager?

Jeg trur veldig mange gravide opplever, at folk rører ved magen. Jeg opplever det selv, og synes egentlig det er greit hvis det er noen jeg kjenner eller bekendte, men når fremmede rører ved min mage i en butikk eller lignende, og jeg aldrig har møtt personen før, finner jeg det litt grenseoverskridende.

Jeg trur helt ærligt, at det er sådan i samfundet, at mange synes graviditeten er en god og fantastisk ting, og mange derfor merker på magen, for å forsøke å komme i kontakt med en gravid kvinde. Når fremmede rører ved min mage, følger der ofte en replik etterpå, hvor folk indleder til samtale, fx ”sikke en fin mage, hvor langt er du på vei?” – I starten synes jeg det var veldig merkeligt, fordi jeg følte ikke alle skulle røre min mage, bare fordi jeg var gravid. Min mage er jo ikke en offentlig genstand, som bare skal berøres. Derutover skulle jeg også selv forstå, at jeg var gravid. 
Men nå tenker jeg ikke så mye over det, for jeg vet at intentionen er god, jeg vet at folk er nysgerrige og interesserte. For meg kommer det dog også mye an på hvem det er. Er det en person jeg synes virker venlig og grei? Eller en person som jeg egentlig ikke ønsker kontakt med? Dette har mye og sige for meg, selvom det er litt dømmende, så er det sådan jeg tenker.

Jeg opplever gravide som ikke liker fremmede tar på magen, og jeg tenker det er viktigt at gravide sir ifra. Husk å markere din grense, og fortell at du ikke har lyst til personen skal ta’ deg på magen. For noen skjer det bare så fort, at den gravide ikke når å si ifra, og så kommer der litt en akavet stemning etterpå.


Derutover synes jeg også det er viktigt, at fremmede spør den gravide først, om de må merke på magen, og om den gravide har lyst til å snakke om graviditeten. Du vet aldrig hvordan en person har det, og du vet ikke om graviditeten er god for den gravide. 
Blogglistenhits

Kommentarer

Populære opslag