De 9 verste tingene med å være gravid

Jeg synes min graviditet både har vært fantastisk. Men samtidig også veldig slitsom, spesielt de tre første måneder. Andre trimester gikk bra, men nå merker jeg at jeg er lei av å gå gravid, gleder meg til baby kommer, og det er absolutt alt verd å få henne i mine arme

Her er de 9 ting som jeg synes er verst ved å være gravid:

1.      Å være kvalmen og kaste opp. I første trimester var jeg veldig kvalmen, og jeg kastet opp. Dette var veldig slitsomt i lengden, for samtidig klarte jeg ikke å spise. Jeg tapte meg 4 kilo, og spiste bare domino yoghurt og bær. Dette trimester synes jeg var fryktelig.

2.      Heile tiden å skulle tisse. Ja jeg tisser ganske mye nå. Når jeg går i seng, legger jeg meg bevidst ikke til å sovne med det samme, fordi jeg vet at jeg skal tisse en halv time etter. Dette er veldig trettende, og blir bare verre og verre.




3.      Ikke å få sovet. Jeg sover nesten ikke. Dette skyldes for det første mitt moderhjerte, som allerede er veldig bekymret for den lille baby i magen. Jeg tenker mye på hvordan hun har det i magen, og om noe er galt. Derutover er magen begynnt å blive stor, og det er veldig vanskeligt å finne seg en god sovestilling. Det hjelper heller ikke på det, at min rygg ofte gjør veldig vondt, spesielt i højre side, hvor jeg best liker å sove. 



4.      Barbering. Haha. Her hannler det om å være kreativ, for nemt er det ikke!



5.      Hodepine. Jeg har hodepine hver eneste dag, og ja gleder meg til den forsvinner.

6.      Ligamentsmerter. I starten av graviditeten var de veldig kraftige, og det føltes som om noen stakk meg i magen med en kniv og jeg grinte/græd og grinte, for det gjorde veldig vondt. Nå synes jeg ikke de er så voldsomme mere, men det er ikke kjekt å få så mange kramper i magen. Grunnen til vi får ligamentsmerter er fordi livmoren utvider seg, og dette er jo ganske naturligt, men på noen av oss gjør det veldig vondt.

7.      Hormoner. Off. Jeg har hatt det veldig vanskeligt med at mine hormoner ikke er i balanse. Jeg kan være glad og to minutter etter, kan jeg være utrolig lei meg, og det kan være over ingenting. Jeg kan fx bli veldig lei over at vi ingen kinder bueno har i huset, selv om det ikke er verdens undergang, føles det noen gange sådan. Derutover kan jeg blive veldig sint hvis min samboer snorker om natta.. Stakkars mann, han kan jo ikke gjøre for det.



8.      Andpusten. Jeg blir andpusten, og det er selv å små ting, som man ikke lige tenker man blir andpusten av, fx å ta’ sokker på, er veldig anstrengende, og føltes jo nermest som om jeg har sprunget et maraton, som jeg puster.

9.      Jeg orker ingenting. Jeg er så trett og sliten og har egentlig bare lyst til å legge på sofaen og gjøre ingenting! Jeg hadde tenkt at jeg i svangerskapet skulle trene og være aktiv, men har jeg energien til det? Nei, dessverre ikke. 

Nu vet jeg at disse punkter har vært negativitet omkring graviditeten, men jeg har også den holdning, at jeg synes alt dette er det hele verd. Det er fantastisk å vite, at man sammen med sin kjæreste har laget et liv sammen, og det er fantastisk å glede seg, og gjøre alt klar for den lille nye i familien. Jeg har allerede knyttet meg til babyen, og elsker henne så høyt, at jeg er så glad for jeg er gravid, selvom graviditeten ikke altid er nem. 






Blogglistenhits

Kommentarer

Populære opslag